Hva er ekte kunst?

Skjermbilde 2018-06-14 22.43.47.png

Jeg fikk en telefon her om dagen. Det var en av mine mange skjønne kurselever som var helt i ekstase over å ha solgt 13 bilder på en utstilling sammen med flere andre "ekte kunstnere". Hun var rørt og sa:

 

"Tenk at jeg - som ikke engang er ekte kunstner - kan selge så mange malerier! Og få så mange fine tilbakemeldinger!  Herregud så fantastsisk! "

 

 

Men når er man en ekte kunster? Når kan man kalle seg det? 

Det fikk meg til å tenke. På et par andre samtaler året før. Jeg fikk en helt annen telefon. En telefon fra en kjent skulptør, som var alt annet enn ekstatisk.

Hun snakket vel og lenge om hvor mange år hun hadde gått på kunstskoler - tror faktisk det var 8 år tilsammen, og hvor feil det var å lære bort teknikker som ikke engang var nedskrevet i en bok og at å selge mange kunstverk ikke var ensbetydende med at det var bra kunst. Jeg er ganske diplomatisk, men dessverre for henne også nokså.. eller ekstremt direkte.

 

Det som var mest provoserende - var holdningen. Den nedlatende og forfinede innstillingen som noen virker å utvikle - som et resultat av å være en av de "utvalgte". En lukket gruppe, der kun et fåtall har enerett på å skape ekte kunst. Uansett resultat

 

Tanken gikk til metaforen David mot Goliat. 

For all del: jeg kjemper ikke mot Goliat, men jeg kjemper for David. For å få han/henne fram i lyset - slik at de kan få vist frem sine vakre kunstverk for verden. 

 

Det å skape eller være i Fri Kreativ Flyt, gjør noe med deg. I vakuumet der tankene slipper, og en helt annen del av deg får snakke. Det gjør noe med deg, og det treffer veldig ofte noe i andre. 

 

DET kaller jeg ekte kunst. 

Og siden jeg er i det filosofiske hjørnet tenkte jeg å å dele en annen historie med dere. I går var jeg på klasseavslutning på skolen. De har hatt en ny lærer i ett år. Etter å ha hatt 8 lærere på 5 år. Litt urolig klasse, men nå er de som små inspirerte lys. Og ikke telys for å si det sånn.

Hun gikk rundt og småpratet med alle - og jeg tenkte å gi henne litt fortjent tilbakemelding. Jeg sa rett og slett at hun var en god lærer, at hun var flink til å se hver enkelt elev, at hun ga de selvtillit, at hun var passe streng og en skikkelig omsorgsfull og dyktig lærer. Og jeg mente det. Hun ble så glad.

Men så sa hun: Jeg er jo ikke lærer da! Jeg er økonom! 

Og da bare datt det ut av meg: Kanskje det er derfor du er så god?

 

(Dette er ingen kritikk til lærere. De gjør kanskje nasjonens viktigste jobb akkurat nå.)

 

Det er så viktig å se og anerkjenne godt og ektefølt arbeid. Uansett hvor den  mentale læringen kommer fra.

For ekte kunst skapes fra hjertet. Ikke fra hjernen. 

Hva tenker du er ekte kunst? Vil gjerne høre hva du mener i kommentarfeltet under eller del det  <HER>

 

 signatur.png

Dataingeniør, Coach, Gründer av CBA, Mor, KunstRebell, Venninne & EKTE kunstner (tror jeg da)

 

PS! Vil du se noen få eksempler på malerier av mine elever? <<Her er et par eksempel>>

Foto: Monica Broz   

 

48 kommentarer

Fantastisk bra skrevet!

Av Linda K. Syrstad den Tue, Jun 19, 18 at 04:49 · Svar

Takk Linda! ;)

Av kristin oksavik Admin den Tue, Jun 19, 18 at 05:17 · Svar

Tusen takk fra en som ennå ikke har tort å vise fram noe her i gruppa. Det viktigste er vel at vi føler oss tilfreds med det vi sjøl har laget.......??

Av Kari Dybendal den Tue, Jun 19, 18 at 04:57 · Svar

Ja - enig! Og når du er fornøyd viser du en del av deg. Det er ekte! så fint å høre fra deg. Neste steg er å legge ut bilde av arbeider. Ut av komfortsonen! Det er der det skjer;) Takk for at du deler!

Av kristin oksavik Admin den Tue, Jun 19, 18 at 05:17 · Svar

Det som kommer fra hjertet er ekte kunst. Det som treffer en kjøper i hjertet, er ekte kunst. Uavhengig av utdannelse! Bøker garanterer ikke godt/fint/vakkert arbeid, uansett yrke! 

Av Ann Kristin Grønolen den Tue, Jun 19, 18 at 05:07 · Svar

Helt enig!!!

Av kristin oksavik Admin den Tue, Jun 19, 18 at 05:18 · Svar

Er helt enig med deg i dette du skriver her, og det er vel også en slik holdning fra "ekte" kunstnere som legger en sperre for oss andre som vil vise det vi lager. Det er ikke bare noen få som skal bestemme hva ekte kunst er, det må hver og en avgjøre som vil betale for et bilde som man liker og ønsker å ha på sin vegg. Kunst kommer fra hjertet.

Av Mona Nyhaugen den Tue, Jun 19, 18 at 05:11 · Svar

Helt enig. Kunst kommer fra hjertet - og det skal ut og vises. Heldigvis har vi nå mange muligheter - i det digitale, og det åpner nye muligheter...!

Av kristin oksavik Admin den Tue, Jun 19, 18 at 05:19 · Svar
  1. Takk for godt innlegg, Kristin ! Er så enig, det er det noen ser føler når dei ser et bilde som teller! Vil også legge til mi meining om design. Ting som skal være så flotte når dei er laga av "ekte designera" ! Eg meiner at alt som er laga er designa eller skapt av nokon, eller?
Av Anne-Lise Lorgen den Tue, Jun 19, 18 at 05:35 · Svar
  Avbryt

Du stiller viktige spørsmål og tenker tanker jeg slutter meg til! Men det som er viktigst i denne saken er jo gjensidig respekt! Og folk med nesa i sky finnes over alt, så stå på og del dine erfaringer, men ikke underkjenn viktigheten av den kunnskapen utdanning kan gi for å komme videre på malereisen. Men har vi som «bare» har malekurs truffet noens hjerte med det vi lager er vel det kunst? Og vi er kunstnere på vårt nivå! 

Av Anne K Walmsnæss den Tue, Jun 19, 18 at 05:37 · Svar
  Avbryt

Takk for kommentarer alle - hvis ikke kommentarene deres kommer opp - så er det fordi jeg er nybegynner og har forandret settingene til at alle kan kommentere uten å logge inn. Så får dere det ikke til - så prøv igjen litt senere.. takk!Klem Kristin

Av kristin oksavik Admin den Tue, Jun 19, 18 at 05:46 · Svar
  Avbryt

Jeg forstår hva hun sier, for det er veldig lett å underkjenne det en selv gjør og lager.  Men når vi er i «flyt», som du sier Kristin, er vi like kreativ enten vi har mange års skolegang bak oss eller ikke. Jeg er helt enig i at kunst kommer fra hjertet. 

Av Liv-Berit Vagstad den Tue, Jun 19, 18 at 05:47 · Svar
  Avbryt

Jeg tenker og tror at hver og en av oss er underfullt skapt med hver våre unike gaver som vi kan velge å utvikle videre og velge å velsigne våre medmennesker og omgivelser med. Jeg heier på mangfold, frihet og skaperglede, og fryder meg over å se mennesker blomstre og utfolde seg på sin unike måte. Et rungende JA, til å trå utenfor comfortsonen og å tørre "å gå litt på vannet" - det er jo der livet leves og magien skapes. Ønsker DEG en kreativ magisk sommer. 

Av Mette Rolvsdatter den Tue, Jun 19, 18 at 05:54 · Svar
  Avbryt

Du ba om tanker, og jeg kan dele noen;

Jeg tenker at kunst er som mye annet, du kan være flink og dyktig med eller uten opplæring. For mange er skole en fin måte å få teknikker og kunnskap som gir den nødvendige selvtilliten for å utføre jobben på din måte etterpå. For andre er det mer naturlig å prøve og feile, og noen er naturtalent på et område. Ofte er de mest fremgangsrike gründerne eller bedriftslederne selvlærte, eller de setter sammen ulik læring og erfaring som gir nødvendig selvtillit for å utføre oppgaven på sin egen måte etterpå. Det er mange i næringslivet som forsøker en hersketeknikk ved å bruke formell bakgrunn for å trekke andre ned som forsøker å vise seg uten å ha den. Det er også mange cowboyer som ikke klarer å bruke denne på en god måte, det skal sies. Det jeg føler meg sikker på etter hvert er at det ikke er noe klart svar på hva du må ha for å være ekte, verken her eller der.

Du må finne i deg selv selvtillit nok og interesse nok til å gå inn i det du gjør med nok kraft. Finn din måte og din vei, gjør det du elsker, ha tro på det du gjør, og da er sjansen god for at du lykkes. Hvordan du gjør det er mindre viktig, du er ekte uansett. Vi må være flinkere til å heie hverandre frem, ikke finne feil fordi andre gjør det annerledes enn vi tror på. Det finnes gull der du minst aner det :)

Av Agnete Wethal den Tue, Jun 19, 18 at 06:08 · Svar
  Avbryt

Bra skrevet Kristin, heier på deg! Når det vi maler kommer fra hjertet så kalles det kunst etter min mening. Jeg har malt bilder siden -99 og solgte dengang mitt aller første maleri etter 8 ukers akvarellkurs! Og det har jevnt og trutt spedd på min noe anstrengte økonomi som alenemor. For noen år siden mistet jeg helt gnisten og fant ikke lenger glede i å male. Helt til jeg fikk se videoen din på facebook Kristin. Tusen takk for at du deler så gjerne med oss! For da våknet malegleden min igjen, og det er deilig.For meg så er det terapi i å leke meg med farger, og det hjelper meg i jobben min også - tro det eller ei. Jeg jobber som klarsynt medium og healer og det å male og å bruke kreativiteten min åpner mer opp for klarsynet mitt. Nesten som når man pusser vinduene sine :-) Du inspirerer oss til lekenhet på lerretet Kristin og det gir meg en fantastisk god følelse. Det er i leken at man blir fri, og det mener jeg at jeg vet litt om siden jeg også er utdannet barnehagelærer og har jobbet mange år med barn. Jeg har enda ikke fått sjansen til å utfolde meg fritt med malingen, siden jeg fikk se din første video, da jeg ikke har noe egnet sted å male på, men jeg jobber med saken. Snart kan jeg stå ute eller i garasjen min hehe. Takk Kristin, for at du hjalp meg å åpne opp både sinn og hjerte. Du deler så hjertelig av dine gode tips og det er bare vannvittig inspirerende. Ønsker deg al mulig lykke til videre med å inspirere og dele av din kunnskap og din kunst.Takk fra dypet av mitt hjerte, stor klem fra Mariann <3 <3 <3 Ps. når og hvor skal du ha din neste utstilling?? Vil så gjerne komme og se.

Av Mariann Eikelia den Tue, Jun 19, 18 at 06:15 · Svar
  Avbryt

Er så enig med deg Kristin! Ekte kunst kommer fra skaperglede og entusiasme; ikke nødvendigvis boklig lærdom! Vi kan ikke la oss begrense av slike holdninger. Da ville det blitt en trist og grå verden! Så fint med alle kreative sjeler rundt omkring som skaper de mest fantastiske bilder! Takk for at du er så inspirerende! Er sikker på at det har åpnet seg en ny verden for mange etter å ha deltatt på dine kurs! Ønsker deg en aldeles vidunderlig sommer! 

Av Anne-Lise Larsson den Tue, Jun 19, 18 at 06:29 · Svar
  Avbryt

Veldig bra skrevet! smileysmiley

Av Inger Marie den Tue, Jun 19, 18 at 06:38 · Svar
  Avbryt

Dette er veldig aktuelt! Dette er hva jeg har erfart:

I mange år har jeg gledet meg over å male og å utvikle min stil, bla male med egenprodusert maling og rustpigmenter. Det har vært gøy men også hardt arbeid! Motivasjonen til å holde på med dette er å dele maleriene mine, for hva er kunst om det ikke deles?? Jeg har oppsøkt noen gallerier for å høre hva som må til for at jeg og andre som brenner for kunst kan stille ut i deres lokaler, og svaret er det samme over alt: har du ikke kunstutdannelse eller er anerkjent så kommer du ikke inn på disse stedene. Hvorfor? Fordi hvis gallerier skulle tatt imot slike som oss ville de blitt uglesett av de som er «kultureliten» og som bestemmer, og resultatet er at de ville blitt ekskludert fra det gode selskap. Det er som å jobbe i konstant motvind! Og det ødelegger den kreative prosessen. Jeg skulle ønske det fantes steder (fine lokaler med fin beliggenhet, godt med lys og plass til mange besøkende) som kunne vært for oss uten de «rette» papirene. For oss som bare vil nyte kunstig vise det vi kan

Av Mona Lian - namoArt den Tue, Jun 19, 18 at 06:52 · Svar

Alles kommentarer og det du skriver får meg til å tenke på hvor mye de «lærde» har ødelagt for mange med sine kommentarer, inklusive meg, helt fra skolealder ! Hva er riktig, hva er feil? Hva er en god dag? Er en påskekylling som den ansatte i bhg har limt riktig på eller den som toåringen har limt skakk og skeiv riktig. Er det feil å ha en person i et bilde i sentrum, hvis meningen for den som lager det er at « jeg» må stå i sentrum av mitt liv. Hvem kan si at jeg har hatt en dårlig dag om jeg har grått og grått, hvis jeg endelig hadde klart å gråte. Men å sitte alene på en solrik strand m masse mennesker får meg til å føle ensomhet og savn.                                   Det er skremmende selv blant utdannede kunstnere må du ga blitt « godtatt» av «gjengen» og fått ett navn. Da får du være med på alt bare m en sort trek uten tanke...     Men jeg må ta meg selv i hva likes gjør på fb. Når jeg som voksen lar meg bli påvirket og deg er bra nok eller ikke. Hva da med ungdommen ? Å, vi har mye å lære.... 

Av Kari Mette Eide den Tue, Jun 19, 18 at 06:54 · Svar
  Avbryt

Jeg er så enig med deg. Å ha gått mange år på skole er nødvendigvis ikke synonymt med at du er god  i ditt yrke. Og takk til alle som kommer med innspill og nye tanker. Det er jo det som får verden til å gå videre. 

Av RAGNHILD TEPPEN den Tue, Jun 19, 18 at 07:01 · Svar
  Avbryt

Herlig tema! Spikeren på hodet! :-)  

Av Viktoria Lindahl den Tue, Jun 19, 18 at 07:38 · Svar
  Avbryt

Intressant tema Kristin. 

 Slik jeg kjenner  kunstverden består den av en gjeng med akademikere som prøver styre markedet.  Jeg vil kalle de noen sære sjeler som setter standard for hvordan de mener ting skal være. Men folket selv er aldri enig i uttryksformene som blir presentert. Derfor liten respons i form av salg. Folket ser ikke poenget med masser av produktene de kommer med og noe blir betegnet som galskap. Obs.gjelder da ikke alle men jeg vet at dagens store malere da målt i verdi på bilder er satt gjennom gallerister og ikke kunst akademikerne, dette skaper splid i miljøet. Kunst er for meg et uttrykk man gir av seg selv i en uttrykksform fra hjertet. Akademikere er veeeldig intelligente. der kommer forskjellen inn. de skal ikke lære bort teknikker...neivel...sett på deg en hjelm å stang hodet i veggen å aldri få muligheten til å komme igang, Ikke veldig pedagogiskt. men da spør jeg meg selv i figurativ tegning...ja der får man hjelpemidler å verktøy? (er ikke ekte kunst det da..haha).. men ikke i det abstrakte? der skal du løse alt selv.

Det er ingenting galt med å selge unna å produsere å samtidig glede andre med produkter de VIL HA. Men i kunstverden fungere det ikke slik. Sært å lukket miljø.

En lærer sa til meg en gang: kunst er forandring. jeg begynte nesten å le der hun som å henger på nasjonalgalleriet malte popart med popstjernen Madonna som motiv. Å det var etter at trenden hadde inntatt. Ja ja neppe revolusjonerende... Men å oppleve at samme lærer pålegger at du skal være skapende å ikke kopiere, for det var i hennes øyne bannlyst, man kan bli forvirret, Vebjørn Sand, Eser Afacan, Elling Reitan bare  for å nevne noen...disse tjener penger å har for lenge siden lukket døra for det sære miljøet hvor de blir slaktet. Trykk er bannlyst, å diverse andre teknikker....De finner alltid nye veier for å ta rotta på de som vil leve av det. Men hvem besemmer egentlig...jeg vil si kjøpern. de vil ha produkter som kommer fra hjertet å ikke hjernen i form av vinkler å matematisk tenkning.Veldig enkelt sagt.

 Så...hvem skal man please er vel heller spørsmålet da. Alt er skapt og alt er vel egentlig kunst. det er vel heller markedsføring, salg og etterspørselen fra folket som irriterer akademikerne. Å der vil de forsøke styre tingene. 

Av Laila Nielsen den Tue, Jun 19, 18 at 07:55 · Svar
  Avbryt

For meg er ekte kunst det som snakker til meg på hjerteplanet, som gir meg noe å ta med på veien.  Da spiller det mindre rolle om det er en anerkjent kunstner som har produsert det, eller et barn som har lagt sjela si i et maleri eller noe annet han/hun har laget.  Inspirasjon er stikkordet, og kreativ flyt, som du sier.  Da kan det bli kunst av det.  :)

Av Torhild Hansen den Tue, Jun 19, 18 at 09:02 · Svar
  Avbryt

Teknikker er selvfølgelig viktig å lære, de er verktøyet man bruker for å skape.

Av Torhild Hansen den Tue, Jun 19, 18 at 09:04 · Svar
  Avbryt

Tusen takk igjen for gode ord , Kristin kissing_heart

Kunst for meg er det som treffer ditt hjerte,du føler og kjenner det,glømmer det ikkje. Dei som definerer kunstnere etter skolering, trur dei kan og veit alt. Slik er det med verden idag der dei som trur dei kan alt , veit best...

Min kunst varmer mitt hjerte, og det er nok for meg. Samtidig er min kunst,mitt hjerte åpent for mer herlig kunst/masse læring/utforsking og nye ting. Er så heldig å ikkje være så utlært,skolert eller faglært. Min kunst skal imot lærdom på sin vei livet ut. 

Nytt motto : bli aldri for utlært, ta imot , prøv og nyt det du skaper. Det er din kunst !! kissing_heart❤️

Klem frå mej two_hearts❤️

Av Ellinor Hånde Stene den Tue, Jun 19, 18 at 09:08 · Svar
  Avbryt

Kunst er utrykk av livet.  Både på godt og vondt. Lette bilder. Tyngre bilder. Lekende bilder. Spennende bilder. Etc etc

❤❤❤

Av Kirsten Liuhagen den Tue, Jun 19, 18 at 09:52 · Svar
  Avbryt

Et vanskelig spørsmål, men jeg er ikke helt enig. Jeg mener at man bør ha en relevant utdanning som kunstner for å kalle seg en kunstner. På samme måte som med andre yrker. Om hvem som helst skulle kunne kalle seg lærer, ingeniør, lege, sekretær osv. uten relevant utdanning ville man underkjenne mange års utdanning og dets profesjonalitet. Det betyr ikke at en utdannet lærer nødvendigvis gjør en bedre jobb enn en ufaglært, eller at en kunstutdannet lager bedre bilder enn en ufaglært. Man kan lage god og dårlig kunst både som kunstner og selvlært kunstner, men for å inneha tittelen som yrkesprofesjon bør man ha en relevant utdanning. Men man kan jo kalle seg selvlært kunstner/hobbykunstner? Jeg personlig er ikke opptatt av tittel, men av gleden av å skape og å være kreativ og kanskje få solgt et bilde i ny og ned. Det jeg derimot ikke forstår av denne verden er at når noen først har fått seg et navn så selges rubbel og bit til titusener uten at det nødvendigvis er god kunst.  :-)

Av Kirsa Wiik den Tue, Jun 19, 18 at 10:04 · Svar

Jeg er enig i det du skriver. Man har en tittel etter den utdannelsen man har. Men man kan gjøre en god jobb uten utdannelse og være stolt av den. Dette gjelder alle yrker. Kunst og uttrykksform kan være så mangt. Noen liker det andre synes bare er noe møl. Så la oss være stolte av det vi gjør og ikke la det være noe hat/ikke like forhold til de lærde. 

Husk Kristin jobber ikke mot  Goliat, men for David. 

Av Marianne Kvelland den Tue, Jun 19, 18 at 17:07 · Svar
  Avbryt

Jeg er skikkelig imponert +1+1+1blushheart_eyesheart_eyesheart_eyes. Jeg er IKKE såå flink enda.  Øvelse gjør mester sies det. Prøver og prøver. Men synes du er utrolig flink og forklarer og lærer oss utrolig godt. Hilsen en som ikke skal gi opp.....Stor klem heart_eyesheart_eyesheart_eyesheart_eyes

Av Sissel kinn den Tue, Jun 19, 18 at 10:57 · Svar

Hei Kirsa :-) . Du bringer inn et nytt element i slutten av innlegget ditt, - god og dårlig kunst. Det leder meg til å stille noen spørsmål (til alle:-). Hvem bestemmer om noe er god eller dårlig kunst? Hva er hensikten med kunst? Noen kunstnere lever godt av kunsten sin, mens andre fra hånd til munn. Så har vi hobbykunstnere som selger masse ved siden av annen jobb, og hobbykunstnere som maler for kos og til husbruk. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har både dyre malerier av kjente kunstnere, og rimelige malerier av helt ukjente navn på mine vegger. Det som avgjør hva som henger på mine vegger er at bildet "snakker til meg". 

Av Hege Myre den Wed, Jun 20, 18 at 05:23 · Svar
  Avbryt

Øyet er sjelend speil, og alt du ser for ditt øye kommer fra hjertet,. godt  alt vi får lære av deg  Kristin

Av Reidun Smaadal Olsen den Tue, Jun 19, 18 at 11:00 · Svar
  Avbryt
  • Fint innlegg Kristin! Når man tar en kunstutdannelse gjør det at man ser på kunst fra et annet perspektiv enn de som ikke har den kunstutdannelsen. Skulle bare mangle! Men dessverre blir det ofte til at det er det eneste saliggjørende og man  vil ikke forholde seg til de uten den utdannelsen. Lærdom og teknikk er fint,  men det viktigste er jo hva man faktisk skaper uansett bakgrunn. Når jeg ser en danseforestilling tenker jeg ikke på hva slags utdannelse danserne har, enten treffer det meg eller ikke. Det samme er det med malerier, treffer det deg på et eller annet nivå, kanskje at det bare er vakkert  rett og slett, da spiller  det ingen rolle  hvilken bakgrunn maleren har. For du liker akkurat det bildet! Det er ikke så lett å få innpass på gallerier etc når man ikke har den formelle bakgrunnen, tenk om vi kunne skapt vårt eget/egne steder! Det  er vel noe å drømme om, Kreativ Flyt utstillings lokale!!
Av Isabella Hald den Tue, Jun 19, 18 at 13:02 · Svar
  Avbryt

Mange gode innlegg og tanker.Jeg mener også at ekte kunstner skaper fra hjertet og sjelen - enten det er bilder, dikt, musikk osv. Og det er mange rundt omkring som gleder seg over å skape - men som sjelden blir kjent. Det viktigste for hver og en er da hvilket glede en selv har av skaperkraften. Takk til deg Kristin for alt du deler og også til dere andre. Inspirasjon skaper nye tanker og kreativitet. God sommer til alle kunstnere her inne!

Av Grethe Ellefsæter den Tue, Jun 19, 18 at 14:34 · Svar
  Avbryt

Hei Kristin.  Bra innlegg.  Det er ekte kunst alt det fine vi ser på siden din, alle har sin stil og har ulike måter å uttrykke seg på.  Utdannet eller selvlært,  flott er det!  Det er noen ganger en kunst å forstå kunsten til utdannede kunstnere :)

Av Grete Dehn den Tue, Jun 19, 18 at 16:27 · Svar
  Avbryt

Så flott skrevet, Kristin! Så utrolig mye jeg har lært av deg! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten.... ❤❤❤

Av Kari-Anne den Wed, Jun 20, 18 at 02:32 · Svar
  Avbryt

Så bra skrevet og det stemmer jo på en prikk..hvem sier hva og hvordan vi skal lære noe? Og når vi lærer og stortrives med det og det skaper ren lykke..disse gamle inngrodde vanene tenker jeg..og så unner de kanskje ikke de som tør å gjøre det anderledes å lykkes på den måten..Nei etter jeg begynte på kurs hos deg har en ny verden åpnet seg og skapt nye tanker..kreativitet og muligheter..så fra mitt ståsted..la oss blomstre og la de sutre så mye de bare orker..tusen takk Kristin for alt du har delt og lært meg og håper på mye mer. Ha en riktig god sommer..❤️

Av Therese Hagen den Wed, Jun 20, 18 at 02:58 · Svar
  Avbryt

Kunst er noe et menneske har skapt for å gi betrakteren en opplevelse i form av skjønnhet, tanker eller undring.

Av Eva Tofte den Wed, Jun 20, 18 at 03:03 · Svar
  Avbryt

Er så enig Kristin! :D

Ja det er synd at det er en holdning blandt noen der ute at der kun et fåtall har enerett på å skape ekte kunst. Det er jo nettopp mangfoldet som er så unikt, og kunsten kommer jo innenifra! :D Og da spiller det egentlig ingen rolle om man har gått kunstskoler eller ikke har gått malekurs i det hele tatt - spør du meg. Det er jo det som appellerer til personen (e) som teller vel?

Det er ikke bare tillærte teknikker som gjelder, det er noe mer som kommer ifra dypet i oss som formidles <3 Det er dypere enn teknikkene :-)

Av Torild Teigen den Wed, Jun 20, 18 at 03:03 · Svar
  Avbryt
  1. Jeg har sittet med en kaffekopp og kost meg med alle disse fine innlegg ....er enig med alle sammen.....               Det er mange som ikke tør kjøpe noen malerier fra noen som ikke har et kjent navn..!   «Det er BARE en  amatør som har malt det !!!».              Sier de. !!!!!                Jeg tror det er mennesker som ikke er sterke i meninger.- tør å ta et valg uten å spørre en venninne f.eks om det er fint   Eller moderne ?  Jeg hadde en god venninne ( dessverre) død for flere år siden ! ... denne venninnen var så usikker.- at hun klarte ikke å finne noe tøy på store butikker.... hun kjøpte i små motebutikker hvor «ekpedetrisen»  kunne si « dette er flott ! Det er moderne  nå «...... ..Kristin  du er fantastisk til å skrive.... og male.  Og lære  bort.——- tenk som du kan få alle disse maledamene i hele Norge til å uttale seg !!!!  Det var godt det ble pratet om dette her.-   Må fortelle en gang jeg drev med smelting av glassfat  osv.. så skulle det være en utstilling på en Prestegård  (amatører) i  nabokomunen... Vi hadde hatt hytte.   der i 45 år.  Og. Jeg elsket Søgne !     Men da fikk jeg ikke stille ut 2 - 3 fat som jeg var veldig fornøyd med ! Det var liksom mere kjente kunstnere det skulle være !!     Takk Kristin for at du er den du er.  ❤️                   
Av Turid Bjerke Andersen den Wed, Jun 20, 18 at 04:34 · Svar
  Avbryt

Du er helt fantastisk Kristin ! Tenk å ta opp dette og få alle maledamene i Norge til å svare  deg !!  Jeg har skrevet et stort svar men fikk ikke sendt  det !          Ja det er det de sier.- de som er så usikre på sin egen smak ...hvis de har kjøpt et bilde.- og det blir komentert. « Så fint».        Det er bare av en amatør Flott Kristin at  du har tored stikke en pinne inn i et vepsebol.....og du får svar fra damene som maler i hele Norge !!              Det var en opplevelse å lese alle svar du har fått Takk for alt du lærer oss Kristin !❤️   

Av Turid Bjerke Andersen den Wed, Jun 20, 18 at 04:49 · Svar
  Avbryt

Enig Kristin. Ekte kunst for meg er det som treffer meg rett i hjertet. Det har ingen betydning hvem som har malt bildet. Men for noen er det viktigste med bildet, at kunstneren har et navn. Men vi er alle forskjellige. Takk Kristin for alt du deler med oss, er så takknemlig for du kom inn på min FB. side. For øyeblikket er det en tørkeperiode i malingen her, men det tar seg snart opp igjen. Ha en flott sommer.

Av Else Karin den Wed, Jun 20, 18 at 04:58 · Svar
  Avbryt

En som har studert et fag i 8 år har kunsten som yrket sitt, og må leve av det de produserer. De er fagfolk, som er en kvalitets sikring i kunsten, som i andre yrker.

Det jeg driver med, er en lek med farger, som er en stor tilfredsstillelse i arbeidsprosessen, og om noen  liker det jeg har skapt, blir gleden enda større, vil noen i tillegg betale for leken min er det jo veldig bra, så jeg fortsatt kan holde på med å være kreative.

Det spiller i utgangspunktet ingen rolle om det er kunst, det som betyr noe er gleden jeg har når jeg maler.

Jeg forventer ikke å komme inn på museum for moderne kunst.

Av Anni Halmer den Wed, Jun 20, 18 at 05:23 · Svar
  Avbryt

Veldig bra spørsmål og refleksjoner, Kristin. Og veldig mye god lesing. Jeg kjente meg så godt igjen i ditt møte med læreren på skoleavslutningen. Jeg hadde noen uforglemmelige uker på barneskolen da vi hadde forming, som det het på den tiden, hun var vikar og var den eneste læreren som jeg følte at hun så meg i alle årene på skolen. Vi laget noen troll av leire som vi skulle brenne i ovn og hun roste, forklarte og sa noen velvalgte ord om at jeg var flink og hadde anlegg (må bare si dette var for nesten 50 år siden) Tenk at noen syntes jeg var flink og ikke "rar". Hennes ord og fremferd har fulgt meg gjennom livet og gjort at jeg har våget meg utenfor komfort-sonen mang en gang - med og uten hell, selvfølgelig, og har nok av mange blitt betraktet som noe uforståelig når det kommer til det jeg har laget. Samtidig er det mange som liker det jeg har laget. Andre igjen kan være så direkte å si "dette kunne unga mine ha laget også". Andre sier at det er fint. Til høsten skal jeg ha min første lille utstilling. Hvis man tenker kunst, da, hva med alle populære strikkemønstrene som er laget opp gjennom? Det er også en kunstform. Var de skolert? Og for å sette det litt på spissen - de fikk sikkert ikke statsstøtte :)

Det jeg betrakter som kunst, det er når man ser noe man liker. Det kan være uforklarlige fargekombinasjoner eller form, det er noe jeg liker å se på, drømme meg litt bort i, se ulike ting i. Hjertet taler. Det kan være alt fra ulike snøfnugg eller et maleri fra Hardanger - eller et abstrakt maleri og da spiller det ingen rolle hvem som har laget det.  For meg er det hva jeg føler. Så ekte kunst kommer fra hjertet. I taket på soverommet mitt har jeg tak av panel i gran, der har jeg funnet mange figurer som jeg hilser på rett som det er - treets kunst. Jeg kan sitte og se på bilder vi har laget og se så mye rart, noen ganger lage meg morsomme historier i hodet, se saker som minner meg om noe, så alle maleriene vi lager er unike og vil tale individuelt til folks hjerter - og det er det jeg liker så bra med abstrakt kunst. Kunsteliten er spesiell og jeg kan ikke uttale meg hvordan det er innenfor kretsen. Men å håne noen uten formell utdannelse er uhørt. Mye arbeid er utført av erfarne - uten utdannelse- i denne verden.

Om man er selvlært eller skolert, sikkert bra begge deler, men at man skal hovere over noen som ikke er skolert i mange år er smålig. Men at man kan trenge litt hjelp for å få fram det beste av det som bor i én tror jeg på, man trenger inspirasjon og mot, lære teknikker - noen som kan røske og rive opp og finne kreativiteten - og det er du, Kristin, veldig god på. Selv sitter jeg på kontor hele dagen og da blir man ikke så kreativ, da er det fint å ha gode råd om hvordan man kan finne den kreative flyten. Og den kommer gjerne til deg om man jobber og øver. Jeg har skikkelig sans for Pushwagner, han får meg til å se hvilken karusell-verden vi lever i - samtidig som han klarte å formidle fantastiske artige streker og farger. For de som har orket å lese hit:

Ha en god og flott malesommer alle sammen!

Av Mette Frysjøenden den Wed, Jun 20, 18 at 16:34 · Svar
  Avbryt

Hei kunstvenner.

Kunst for meg er alfa og omega. Jeg har vokst opp med to kreative foreldre på 60 tallet. Økonomien var ikke så sterk da, så vi ble nødt for å resirkulere og gjenbruke mye.

Min mor, som sikkert var forut for sin tid, malte på alt! Hun malte malerier på møbler, dørene våre var kunstverk, masse bilder og skulpturer lagde hun. Hun var helt utenfor komfortsonen, men hun gjorde som hun ville...det gikk ikke an og ikke synes noe om det hun gjorde. Hele huset vårt var et stort kunstverk og ungene elsket å være der.

Jeg tok 2 årig tegning form og farge. Utdannet meg innenfor grafisk design og markedsføring og jobbet med dette i maaange år.

Flink pike....

En dag raknet livet. Ble utsatt for en ulykke. Endte i uføretrygd.

Etterhvert ble jeg såpass bra at jeg begynte å male igjen. Jeg malte og malte og malte. Alt skjedde intuitivt.

Vært med på mange utstillinger. Solgt litt. 

Skjebnen ville at jeg skulle krysse kunstterapiutdannelsen i Danmark. Det tok meg 6 år med mye tårer og frustrasjon, glede og kreativitet. Der fant jeg meg selv og fikk kunnskap om sjelen, sinnet og kroppen som fungerer i et fint samspill. Der man bruker det kreative utrykk for å nå inn til seg selv.

Jeg har vært på mange kunstutstillinger og sett. Veldig mye bra kunst rundt omkring. De bildene som treffer meg er de som er gjort i sjelens tjeneste.

Ikke intellektet.

Det er faktisk stor forskjell på disse utrykkene. Jeg ser flere av disse bildene her i dette foraet som jeg synes er kjempe spennende. Synes du Kristin har satt igang en kjempebra diskusjon om kunst og gjør en viktig jobb med oss som lar oss utfordre. For meg er kunsten alfa og omega, og så spørs det hvor det treffer mottakeren. Kunsten og kunstterapien var samme sak i gamle dager. Så ble det penger i kunsten og så ble den splittet.

I mitt bidrag her ønsker jeg at du skal utfordre og utfolde deg selv for det kunsten er verd...nemlig alt!

Mye helse i dette.

Takk Kristin for den jobben du har gjort og gjør.

Jeg skal følge deg!

Mvh Trine

Av Trine Normann den Thu, Jun 21, 18 at 04:08 · Svar
  Avbryt

Så dumt å sitte på «sin høye hest» og neglisjere at kunst er noe spesielt . Om en gjør det går en glipp av veldig mye .

Av toril sæterbakken den Thu, Jun 21, 18 at 09:30 · Svar
  Avbryt

Jeg er helt enig i kommentarene. Bra skrevet. Tusen takk Kristin!

Av Turid Haug den Thu, Jun 21, 18 at 11:02 · Svar
  Avbryt

Hei Kristin,  så flott du skriver i dette innlegget, det rørte meg langt inn i sjela og fikk meg til å tenke på opplevelser og erfaringer fra eget liv og barndom. Jeg skal ikke gi meg ut på å definere eller ha noen mening om hva kunst er, men jeg synes du har sakt et så fint allerede, at det er nok for meg. Tusen takk

                                                        Vennlig hilsen Rolf Eriksen

Av Rolf Eriksen den Sat, Jun 23, 18 at 05:08 · Svar
  Avbryt

Hei Kristin, her er det meste skrive om kva ekte kunst er .For meg er det det som taler til meg enten det er form eller farger <3 .Ønskjer deg ein flott sommar .

Av Turid A vikene den Sat, Jun 23, 18 at 17:21 · Svar
  Avbryt

Legg igjen en kommentar